Thursday, May 3, 2012

JENIS PRODUK PENGGUNA

Produk bagaimanakah yang diperlukan oleh pengguna?




Sebagai peniaga, memenuhi kehendak pelanggan adalah agenda utama dalam perniagaan selain menjadikan keuntungan sebagai objektif. Bagi menjamin kejayaan pengurusan produk memerlukan pemasar atau peniaga mewujudkan banyak produk yang mempunyai perbezaan dari segi kegunaan atau fungsi produk dan tujuan penghasilan produk. Hal ini telah membuatkan pemasar yang berdiri dewasa ini menjadikan dua kategori asas produk ini sebagai panduan, iaitu:

Pertamanya, Produk Perniagaan. Produk perniagaan umumnya dibeli secara pukal dan dijual semula. Contohnya, pasaraya seperti Mydin yang telah membeli pelbagai produk secara pukal dan menjualnya semula.

Keduanya, Produk pengguna. Di mana kategori produk ini ialah produk yang menepati piawaian pengguna, merupakan barang yang diperlukan dalam kehidupan harian atau barangan yang membawa kepada kesempurnaan yang diperlukan oleh pengguna. Terdapat beberapa jenis produk pengguna di bawah kategori ini. Berikut adalah jenis produk pengguna:

1) Produk Mudah (convenience Products)

Produk mudah merupakan sejenis produk yang selalu dibeli oleh pengguna dan produk ini biasanya pada harga yang murah. selain itu, apabila pengguna membeli barangan dalam kategori ini, mereka tidak perlu membuat perbezaan atau perbandingan terlalu banyak berkaitan sesuatu jenama barangan.


Contoh produk mudah ialah sabun, syampu, surat khabar, ubat gigi, berus gigi dan lain-lain.

Di bawah kategori Produk Mudah ini (convenience Products) terdapat kategori kecil iaitu:

a) Produk Asas (Staples Products)
 kategori ini menyatakan tentang produk yang biasa atau asas yang dibeli oleh pengguna seperti minyak masak, nasi, gula dan lain-lain.

b) Produk Gerak Hati (Impulse Products)
kategori ini menyatakan tentang barangan yang tidak terdapat dalam senarai beli seorang pengguna atau barang yang tidak dirancang atau juga tidak sepatutnya beli tetapi dibeli juga oleh pengguna. Contohnya, anda merupakan seorang pembuat kek. Bahan-bahan yang anda telah senaraikan bagi membuat kek ialah tepung, gula, majerin dan telur. Namun, ketika anda sedang menunggu untuk membayar barang-barang tersebut, anda terlihat kipas tangan elektronik di tepi kaunter pembayaran lalu anda mengambilnya dan terus membayar. Maknanya di sini, barang yang tersebut iaitu kipas tangan elektronik merupakan Produk Tidak Tersenarai (Impulse Products).


c) Produk Membeli-belah (Shooping Products)
kategori ini menyatakan tentang barangan yang harus dibuat perbandingan dari segi kualiti, kesesuaian dan harga sebelum membeli. Produk yang dijual dalam kategori ini ialah produk yang jauh lebih mahal dari Produk Asas. contohnya, perabot, televisyen, dan perkakas electrik. di bawah kategori ini terdapat dua tajuk sub iaitu Homogeneous Goods dan Heterogeneous Goods.









7 comments:

  1. bw here :)

    jom hapuskan word verification

    http://opzzpinky.blogspot.com/2012/04/word-verification-menyusahkan.html/

    ReplyDelete
  2. IA NYA SANGAT MEMBANTU DLM ASSIGNMENT...TERIMA KASIH.
    HAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..info yg sangat membantu saya..terima kasih..=)

    ReplyDelete
  4. cmna nk bung ikln yg semak kt tepi2 tu..x bley nk bca.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved NURSHAFIKHA HANIM BINTI ISMAIL